אותנטיות בכתיבת תוכן

עשה ואל תעשה – טיפים חשובים ליצירת אותנטיות בכתיבת תוכן

כפי שבוודאי שמתם לב, סוגיית האותנטיות והשעתוק בכתיבה מאוד מעסיקה אותי. אז לאחר שבמאמר הראשון בסדרה התמקדתי בפן המכני והוויזואלי של השעתוק ובמאמר השני התייחסתי לקשר בין כתיבת תוכן לאותנטיות. במאמר הנוכחי והאחרון בהחלט בנושא, אני רוצה לחלוק אתכם מספר טיפים ודגשים חשובים ומועילים שחשוב לקחת בחשבון במטרה לייצר תכנים אמינים ולעורר תחושה אותנטית מצד הקוראים והלקוחות הפוטנציאליים.

הימנעות מסופרלטיבים

הימנעות מסופרלטיביים

אמנם המילה הנוראית הזאת הוזכרה כבר מספר פעמים לאורך המאמר הקודם בתור כינוי גנאי, אך כל אזכור נוסף שלה רק מדגיש עד כמה השימוש בסופרלטיבים כאמצעי שיווק הוא מיותר. בעידן בו כל דבר 'מאמם' ו'מדאים' וכולם 'אלופים' ו'אלופות', הסופרלטיבים הפכו לקלישאה חסרת תוכן. מעין שמות תואר פלצניים שכל תפקידם למלא את החלל המילולי שנוצר, ללא שום ערך מוסף.

אז למרות שאנחנו אוהבים להתחנף לחברים שלנו ברשתות החברתיות, לכנות אותם בשלל סופרלטיבים מוגזמים ולגרום להם להאמין שהם באמת יפים ( נו באמת ), כשמדובר בעסקים שמפרסמים את עצמם ברשת, רצוי לנקוט בגישה מעט שונה.  שהרי עסק שמדבר על עצמו בגוף שלישי ומרעיף על עצמו מחמאות מפה עד להודעה חדשה, עלול לייצר תחושת מבוכה, שלא לא לומר פתטיות, מצד הלקוחות הפוטנציאליים. אז אם עדיין לא התוודעתם למושגים 'סטוריטלינג' או 'שיווק באמצעות התוכן', זה הזמן לנער מעליכם את הסופרלטיבים ולהתחיל לייצר תוכן אינפורמטיבי, מעמיק, יצירתי ובעל ערך.


ביצוע מחקר אמין והצלבת נתונים

אותנטיות בכתיבת תוכן. ביצוע מחקר אמין

גם סוגיית המחקר הוזכרה לא פעם לאורך המאמר הקודם, בדגש על ביצוע מחקר מקדים בטרם אנו ניגשים למלאכת הכתיבה. אך חשוב לי להדגיש שוב את החשיבות הטמונה בכך. מחקר טוב, בין אם מדובר במחקר מילות מפתח, מחקר קהל יעד, או תשאול מעמיק של הלקוח, הוא הבסיס ליצירת תוכן אמין ואותנטי המתבסס על ערך מוסף. מחקר מהימן ומעמיק המשלב נתונים ומידע מעודכן ומקורי, מהווה תנאי ליצירת תכנים אמינים ומעניינים יותר.

עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בשלב מקדים לצורך איסוף חומרים, שהרי בסופו של דבר, על מנת לעורר עניין ואמינות בקרב הקורא, חשוב לעשות שימוש מושכל במידע שבידינו ולשלב אותו באופן יצירתי ומעניין לאורך הטקסט. שכן, טקסט שמכיל רק גיבוב של עובדות ונתונים ללא חיבור קוהרנטי ומעניין ביניהם, עלול לעורר חוסר עניין בקרב הקוראים ולהבריח אותם בסופו של דבר מהאתר.


לא להתבייש להציק ללקוח

לשאול את הלקוח שאלות

לקוחות הם עם עסוק. מאוד. כולנו מכירים בכך ומכבדים את זה. ולכן, פעמים רבות הם יעדיפו שאיש התוכן יתמקד בעבודה שלו מבלי להציק להם יותר מדי ולשאול הרבה שאלות. אחרת, בשביל מה הם נעזרים בשירות חיצוני ולא מבצעים זאת בעצמם? אז נכון, איש התוכן אמון על התוצר הסופי, אבל בסופו של דבר, על מנת 'לכתוב את הלקוח' ולהתאים את התכנים למידותיו, רצוי שתהיה היכרות מסוימת בין השניים, לפחות במישור המקצועי. ככל שנעמיק להכיר את מאפייני העסק, ההיסטוריה שלו והחזון שלו, כך נוכל לייצר תכנים מעמיקים ואותנטיים יותר, בהתאם לרצון הלקוח ולקהל היעד של העסק.

אז אמנם, רובנו לא מרגישים בנח לפנות ללקוח שוב ושוב בניסיון לחלוב ממנו מידע רלוונטי שיסייע לנו בפעולת הכתיבה, אך מדובר בחלק בלתי נפרד מעבודת התחקיר. אחרת לא תהיה לנו ברירה אלא לשכתב דפי אודות של עסקים מתחרים, רחמנא ליצלן, וממש לא לשם כך התכנסנו. לכן, גם אם אתם מתקשים לדובב את הלקוח ולהוציא ממנו מידע רלוונטי, אל תתייאשו. אחרי הכל, ברגע שהטקסטים שתצרו לא יהיו לרוחו, תהיה לו הרבה יותר עבודה.


שימוש נכון בפלטפורמות תוכן שתואמות לקהל היעד של העסק / המוצר

אותנטיות בכתיבת תוכן - שימוש נכון בפלטפורמות השונות

כאמור, אתר העסק לא מהווה פלטפורמה מרכזית ליצירת קשר עם הלקוחות שלנו, שכן רוב העסקים מחוברים לפלטפורמות נוספות ובעיקר לרשתות חברתיות מובילות כמו- פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם ועוד. עם זאת, בטרם מתפתים להירשם לכל פלטפורמה חברתית שנקרית בדרכנו, חשוב להבין שכל פלטפורמה מצריכה גישה שונה, תכנים מגוונים וצורת תקשורת אחרת. כך לדוגמא- רשתות  חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם מתאפיינות לרוב בתקשורת חופשית יותר בגובה העיניים, ביחס לתכנים המצויים באתר העסק המתאפיינים לרוב בשפה רשמית ומהוקצעת יותר.

לכן, חשוב מאוד לבצע הפרדה בין הפלטפורמות השונות, הן מבחינת התכנים עצמם והן מבחינת צורת ההתבטאות. שכן לרוב, בדף הפייסבוק ובאינסטגרם נרצה לשמור על שפה יותר אסתטית וויזואלית, בעוד שהאתר יכיל  תכנים יותר ארוכים ומפורטים. ברגע שנלמד לאפיין את צורכי הקהל  בכל אחת מפלטפורמות התוכן בהן אנו משתמשים, נוכל לייצר תכנים אותנטיים ומותאמים יותר שישתלבו באופן טבעי בכל אחת מהפלטפורמות המשמשות אותנו.


שקיפות, שקיפות ושוב שקיפות

לייצר שקיפות

אחת הבעיות שמאפיינות עסקים רבים, בעיקר כאלה הנמצאים בתחילת דרכם, זה הרצון לייצר מעין תמונה אוטופית והרמונית, שלא בהכרח תואמת למציאות. וכך, הרבה עסקים מציגים עצמם בגוף ראשון רבים, אף על פי שמדובר בעסק של אדם אחד. שלא לדבר על כך שפעמים רבות, על מנת לייצר רושם מקצועי יותר עסקים רבים מתפארים ברשימה אינסופית של שירותים, אף על פי שבפועל אין באפשרותם לספק מחצית מהם. ומה לגבי אותם עסקים שדוגלים בשפה לבבית וחביבה כלפי הלקוח באתר, אך ברגע שהם נתקלים בביקורת הם נאלמים דום ולא טורחים להגיב חזרה ללקוחות?

אך בחיים כמו בחיים, בסופו של דבר, האמת סופה להתגלות. ולכן חשוב להיות שקופים וגלויים כלפי הלקוחות מלכתחילה. כך לדוגמא, אם מדובר בעסק של אדם אחד, ניתן להרחיב את קטגוריית האודות באתר ולפרט יותר על הניסיון התעסוקתי של בעל העסק. כמו כן, לרוב, כשמדובר באדם יחיד, הפניה לקהל מתבצעת בגוף ראשון ובטון אישי יותר, בגובה העיניים, מה שעשוי לייצר יותר אמפטיה ואינטימיות בקרב הלקוחות.

בנוסף, אם אתם מציעים מעט שירותים באופן יחסי, אין שום סיבה להתבייש בכך. לא כולם נועדו להיות one man show. למעשה, לא באמת קיים אדם כזה, הרי מדובר בהמצאה של מעסיקים שחוסכים בכח אדם ובמשכורות ותרים אחר כלבוייניקים לעת מצוא. במקרה כזה, חשוב מאוד לפרט באופן נרחב על השירותים שאתם מציעים ולהצביע על החשיבות ועל התועלות שלהם. כמו כן, חשוב שתגבו זאת בידע ובניסיון שצברתם לאורך השנים, בין אם באמצעות כתיבת מאמרים אינפורמטיביים, מדריכים, או סרטונים רלוונטיים. ככל שתפגינו יותר ידע, כך תוכלו למצב את עצמכם כמומחים ובעלי סמכות בתחומכם, גם אם נכון לעכשיו, אתם עדיין עובדים בגפכם ולא נעזרים בעובדים נוספים. הרי בסופו של דבר, חשוב לשים דגש על האיכות ולא על הכמות.

ומה באשר לעסקים שלא טורחים לענות לפניות של הקהל באתר העסק או במדיות החברתיות ולא יודעים להתמודד עם ביקורות? נתחיל בתשובה הפשוטה- אם באתר העסק ישנו דגש על שירות אמין ואדיב, יש לציית לכך. אך בפועל, עסקים נתקלים ביום יום בתגובות שונות ומשונות, שלא לומר- ביקורות קשות וקטלניות. אך בסופו של דבר, מדובר בחלק מהעניין. כשם שאנחנו עונים בשמחה לביקורת תומכות ונלהבות, כך עלינו להגיב גם לתלונות ולביקורות. כשאנחנו עונים ללקוחות שלנו, אנחנו חייבים לייצר המשכיות לאופן בו אנו מציגים את עצמנו באתר. ברגע שנתעלם מפניות לא חיוביות של לקוחות, התכנים שאנחנו מייצרים באתר יאבדו באחת מן האותנטיות והאמינות שלהם, מאחר שההבטחות המצוינות בהם לא עמדו במבחן המציאות.


לדבר אל הקהל בגובה העיניים ולשתף אותו בפעילות העסק

לשתף את הקהל בפעילות העסק

התוכן שמצוי באתר ובפלטפורמות נוספות המשמשות אותנו, מתבסס בסופו של דבר על אפיון העסק ומחקר קהל היעד שלו. אך כפי שהתכנים אמורים לשרת קהל מסוים, כך גם חשוב להשתמש באינטונציה טקסטואלית מותאמת שתשרה אוירה נעימה בקרב הלקוחות ותעודד אותם להמשיך ולקרוא תכנים נוספים המתפרסמים באתר.

כמו כן, בהנחה שהתוכן אכן נכתב עבור קהל היעד הספציפי של המוצר/עסק, חשוב כמה שיותר 'לדבר אל הקהל' ולשתף אותו בתהליכים שקורים בחברה בגובה העיניים. מעבר לכך, חשוב לעורר כמה שיותר תגובתיות בקרב הקהל, באמצעות שאלות, שיתוף חוויות הקשורות לנושא התוכן, יצירת חידונים, סקרים ועוד. טכניקה זו שימושית בעיקר במדיות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם בפרט, שם הקהל נוטה לרוב לקחת חלק בשיח ולשתף את תחושותיו.


שימוש בשפה עקבית ובמשלב אחיד

שימוש בשפה עקבית

לכל מותג יש השפה שלו. לרוב, מדובר בשילוב בין נראות ויזואלית ספציפית לשימוש בשפה טקסטואלית ייחודית המזוהה עם הערכים והסגנון של המוצר. לכן, כאשר מייצרים תוכן באתר או בכל פלטפורמה אחרת, חשוב לשמור על השפה של המוצר ולייצר משלב אחיד. כך שאם לדוגמא, המוצר מתאפיין בנימה הומוריסטית, חשוב לשמור על משלב קליל בגובה העיניים על מנת לייצר סימביוזה בין התדמית של המותג לתוכן שהוא מייצר.

עם זאת, כאשר מדברים על משלב, חשוב לקחת בחשבון שכל פלטפורמה בה אנו משתמשים מצריכה שימוש בניואנסים אחרים, כפי שכבר הזכרתי קודם לכן. לכן, כאשר עורכים אפיון שפה של המוצר, חשוב לקחת בחשבון את כל פלטפורמות התוכן בהן נעשה שימוש  ולהתאים עבור כל פלטפורמה את  צורת הביטוי המתאימה לה, תוך שמירה על הנימה הבסיסית המאפיינת את שפת המוצר.


לא לחשוש להביע דעה

להביע דעה

אמנם בעידן הפוליטיקלי קורקט העצה הזאת נשמעת קצת בעייתית, אך מי אמר שהבעת דעה חייבת להתפרש כביקורת צולבת ואנטי ממסדית? הבעת דעה לא חייבת להיות פעולה חתרנית, להפך, לעתים היא נחוצה מאוד בקרב עסקים שונים, על מנת להדגיש את החשיבות של תחום פעילות העסק ואת התועלות שלו. עם זאת, לרוב, תכנים כאלה לא ישולבו בפלטפורמות מהוקצעות ודיפלומטיות יותר כמו אתר העסק או כתבות תדמית, אלא במדיות החברתיות המשמשות את העסק כמו- פייסבוק, לינקדאין או טוויטר, בהן לרוב הקהל מעורב ותגובתי יותר, מה שמאפשר לייצר דיון מעמיק ופתוח יותר סביב הנושא ועל הדרך לעורר יותר מעורבות ותקשורת מצד הלקוחות.

עד כאן עסקינן בשעתוק ובאותנטיות. אם יש לכם טיפים נוספים שיוכלו לסייע ליוצרי תוכן לייצר תכנים אותנטיים ואמינים יותר, אשמח לשמוע על כך בתגובות 😊.

אהבתם את הפוסט? אשמח לשיתופים במגוון צבעים :)

כתיבת תגובה

אסנת יששכרוף

אסנת יששכרוף

היי, אני אסנת. ירושלמית במקור, חובבת מוסיקה, מילים וחתולים, בהתאמה. בשנים האחרונות אני עוסקת בעיקר בכתיבה ועריכת תוכן בנישות שונות ומגוונות ובתחום היח"צ. את הבלוג 'קשר התוכן' הקמתי במטרה להאיר את תחום התוכן מזווית קצת אחרת. מעבר למדריכים וטיפים בתחום, ב'קשר התוכן' תוכלו לדלג בין תחומי תוכן שונים ולעמוד על הקשר בין עולם התוכן לתחומים מגוונים כמו- אמנות, ספרות, מוסיקה ועוד. מוזמנים להצטרף אלי ולנסות למצוא את הקשר :)

כל הקטגוריות

קשרים נוספים...