טיפים חשובים לניהול דפי פייסבוק אינפורמטיביים

לאחר שבפוסט הקודם הרחבתי לגבי סוגי פוסטים שונים שניתן לשלב בדפי פייסבוק אינפורמטיביים/תדמיתיים, בפוסט הנוכחי אתמקד במספר טיפים חשובים לניהול דפי פייסבוק אינפורמטיביים /תדימיתיים /העשרתיים. אמנם  חלק מהדגשים הללו ניתנים ליישום גם כאשר במדובר בדף עסקי מכירתי, אך כל אחד מהם מכיל התייחסות ספציפית ומורחבת לאלמנטים האופייניים לדפי פייסבוק בעלי ערך אינפורמטיבי.

אופן הכתיבה והעברת המסרים

אם בעבר רבים סברו שפוסטים בפייסבוק צריכים להיות קצרים וקולעים, הרי שכיום ברור שיש לעשות הפרדה בין דפים מכירתיים המשלבים לרוב פוסטים קריאטיביים קצרים, לבין דפים המצריכים כתיבה אינפורמטיבית, מקצועית ומפורטת יותר. עם זאת, גם כאשר מדובר בפוסטים אינפורמטיביים ארוכים יחסית המכילים מידע מקצועי מורכב, רצוי לפשט את הנושא ככל שניתן ולהדגיש באופן ברור ונהיר את החשיבות שלו, שכן כתיבה בפייסבוק מצריכה נימה יותר אישית ואותנטית מאשר תכנים המופיעים באתר הארגון או בפלטפורמות רשמיות אחרות.

כך לדוגמא, כאשר מדובר בדף מדעי המעלה פוסט על מחקר אקדמי מורכב שהתבצע על ידי חוקרים מטעם הארגון, רצוי להתייחס בתחילה לחשיבות של המחקר, לתועלות שלו ולרלוונטיות שלו ולהימנע משימוש בתיאורים מורכבים מדי שעלולים לייצר בלבול ורתיעה בקרב הגולשים, בייחוד אלו אשר אינם בקיאים בתחום.

עם זאת, מאחר שמדובר בתוכן מקצועי, חשוב להשתמש בטרמינולוגיה ובמושגים מקצועיים קשורים הנחוצים לצורך הבנת התוכן, תוך צירוף הסברים בהירים ופישוט המידע ככל הניתן. כמו כן, חשוב לבנות את הפוסט באופן קוהרנטי ומאוזן ולא להציג את התוכן כרשימת מכולת, בעיקר כשמדובר בפוסט בעל נימה סיפורית.

הקושי שבניהול דפי פייסבוק אינפורמטיביים
לכל אלו שבטוחים שניתן לכתוב פוסט בחמש דקות…

גם כאשר מדובר בפוסטים אינפורמטיביים, רצוי להשתמש בשפה חווייתית ועשירה ולשלב מדי פעם הומור ואירוניה בעת הצורך, על מנת לייצר דינמיקה מגוונת ולעורר יותר עניין מצד הגולשים. המטרה העיקרית של כל דף, בין אם מדובר בדף עסקי או אינפורמטיבי, היא לייצר כמה שיותר אקטואליזציה ולהביא לידי ביטוי את החשיבות של הנושא בו פועל הארגון, תוך התאמה לקהל היעד של הדף. לכן חשוב לדייק במסרים ולנסח את הפוסטים באופן מובנה וממוקד.

בהנחה שהעמוד מנוהל על ידי כותב חיצוני שלא בהכרח קשור לפעילות הארגון, מומלץ לקיים אחת לזמן מה פגישה עם חברי צוות הפועלים בארגון, לשמוע מהם פידבקים על התכנים שפורסמו בדף עד כה, לקבל מידע מקיף בנוגע לפעילויות השונות של הארגון ולהגדיר יחד את איתם את הקהלים אליהם פונה הארגון. מרכיבים אלו יסייעו לכם לגבש צורת כתיבה ייחודית אשר תשמש אתכם בהמשך לצורך יצירת פוסטים מותאמים ורלוונטיים.


שימוש בקריאייטיב ובשפה גרפית אחידה

לרוב, כאשר מדובר בדפים בעלי אופי אינפורמטיבי, נהוג לייחס יותר משמעות לטקסטים מאשר לגרפיקה, זאת בניגוד לדפים מכירתיים שעושים יותר שימוש בקריאייטיב ובתכנים ויזואליים מגוונים. מדובר בהנחה מוטעית, מאחר שלוויזואליה יש השפעה רבה על החשיפה של הפוסט ורמת המעורבות בו, שכן תכנים וויזואלים מעוררים הרבה יותר תגובתיות מצד הגולשים, מה גם שמדובר באלמנטים קלים יותר לעיבוד מבחינה קוגניטיבית. לכן, חשוב לא להזניח את הפן הויזואלי על חשבון התוכן המילולי ולייצר סימביוזה ביניהם.

שימוש בפלטת צבעים קבועה בדפי פייסבוק אינפורמטיביים
פלטת צבעים אחידה

תמונת קאבר

בשלב הראשון חשוב לדאוג לתמונת קאבר מעוצבת ומושכת שתתלווה לתמונת הפרופיל של העמוד, שבה בדרך כלל מופיע הלוגו של הארגון. לתמונת הקאבר יש השפעה  מאוד גדולה על האופן בו הגולש רואה את הדף, שכן מדובר באלמנט בולט שמשמש למעשה הפנים של הדף, בדומה לדף הבית של אתר העסק.

עם זאת, בניגוד לתמונת הפרופיל של הדף שלרוב נשארת קבועה, את תמונת הקאבר רצוי להחליף ולרענן מדי פעם כדי להוסיף גוון שונה לעמוד ולעורר יותר מעורבות מצד הגולשים. ברוב המקרים חשוב להשקיע בתמונה מעוצבת, המותאמת למידות של תמונת קאבר לפייסבוק ולשים לב שהאלמנטים המרכזיים בתמונה (כיתוב המוסד לדוגמא) לא נבלעים ברקע אלא מופיעים במיקום מרכזי ובולט.

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון שהתצוגה בנייד מעט מצומצמת יותר לעומת מחשב נייח, כך שרצוי לבצע את העיצוב באופן מותאם ולהשתמש בתמונה ברוחב של 820 ובגובה של 462 פיקסלים. לעתים ניתן להסתפק גם בתמונת קאבר מצולמת, אולם רצוי לבחור בתמונה מושקעת ומעוררת השראה ולא בתצלומים גנריים של נוף או של הבניין בו שוכן הארגון.

שילוב תמונות וגרפיקה לצד פוסטים שוטפים

כשמדובר בתמונות המתלוות לפוסטים השוטפים המתפרסמים בעמוד, לעתים ניתן להסתפק בהורדה של תמונה  מושכת ומעניינת ממאגרי תמונות חינמיים המצויים ברשת כמו- pixabay   unsplash או pexels. כמובן שניתן גם לעשות מנוי בתשלום למאגרים מסוימים ואז ליהנות ממבחר תמונות גדול יותר. כמו כן, חשוב לשים לב שגם במאגרים חינמיים לעתים מופיעות תמונות בתשלום תחת הכיתוב- shutterstock ולכן תמיד חשוב לשים לב שהתמונה תהיה מלווה ברישיון CC0 (creative commons) המאפשר שימוש מסחרי בתמונה ועריכתה מחדש, ללא צורך במתן קרדיט. עם זאת, תמיד ישנה אפשרות לפרגן ליוצר המקורי של התמונה ולתרום לו סכום סמלי כלשהו או להעניק לו קרדיט מתחת לתמונה, על ידי צירוף קישור ישיר לדף היוצר באפליקציה.

באותה הזדמנות חשוב לי גם להתייחס לרגע ל- pinterest. יש איזושהי נטייה לחשוב שמדובר במעין מאגר תמונות חינמי שניתן להוריד ממנו תמונות באופן חופשי, אך זאת ממש לא המטרה של הפלטפורמה הזאת. pinterest היא פלטפורמה שמספקת לוחות השראה בתחומים יצירתיים שונים. ניתן להציץ בלוחות של גולשים אחרים ולקבל מהם השראה ואף 'לנעוץ' את אותן תמונות בלוח משלכם. עם זאת, השימוש בתמונות השונות מוגדר לתחומי הפלטפורמה בלבד. אין אפשרות לעשות בתמונות הללו שימוש מסחרי או לעצב אותן מחדש, אלא אם פונים ליוצר המקורי של התמונה ומקבלים ממנו אישור על כך.

כאמור, ישנם לא מעט מאגרים המאפשרים הורדה חינמית של תמונות בנושאים ובתחומים שונים. אך לעתים רצוי לייצר תמונה מעוצבת המותאמת לתוכן הטקסט, בין אם על ידי שימוש בתוכנות פשוטות כמו canva המאפשרות לייצר תמונות ואינפוגרפיקות מגוונות באמצעות מבחר גדול של תבניות המותאמות לנושאים שונים ( חגים, מבצעים, עונות שנה, קורונה ועוד), או על ידי תוכנות גרפיקה מקצועיות יותר כמו פוטושופ, המאפשרות שימוש במגוון רחב יותר של פיצ'רים.

כשיוצרים תמונות מעוצבות, חשוב להשתמש בשפה גרפית עקבית המשלבת שימוש באלמנטים קבועים ובפלטת צבעים אחידה, על מנת לסגל לדף קו עיצובי ייחודי שיבדל אותו מדפים אחרים וייצר את האווירה הנכונה המאפיינת את הארגון. לרוב, על מנת לחסוך בזמן, רצוי לייצר טמפלט עיצובי קבוע שישמש כמעין תמונת רקע עבור פוסטים שונים ובכל פעם להלביש עליו אלמנטים ספציפיים, בהתאם לתוכן של הפוסט. כך גם אני נוהגת לעשות בפוסטים שמשלבים טיפים מעשיים, כפי שניתן לראות בפוסט הזה ובפוסטים נוספים כדוגמת הפוסט המצורף.

כמו כן, חשוב מאוד שהתמונה תהיה מעוצבת לפי מידות של תמונת פוסט לפייסבוק. אם אתם משתמשים ב-canva יש לכם אפשרות לבחור מראש בקטגורייה הרצויה ( תמונה לפייסבוק, באנר לבלוג, תמונה לאינסטגרם וכו'), או לייצר עיצוב בהתאמה אישית על סמך מידות מוגדרות ( custom size). כמו כן, על מנת להמחיש בצורה ברורה יותר את המסר של הפוסט, רצוי לשלב איזשהו טקסט בתמונה עצמה, או קופי מתאים שישלים את הממד הקריאטיבי של הפוסט.

סרטונים כמקפצה ויראלית

שימוש בסרטוני וידאו בדפי פייסבוק אינפורמטיביים

אך כפי שרבים כבר יודעים, לא תמיד ניתן להסתפק באמצעים ויזואליים דוממים כמו תמונות על מנת לקבל את החשיפה המיוחלת, כך שלעתים שימוש בסרטונים ייעודים עשוי לעורר יותר עניין ומעורבות מצד הגולשים, כמו גם להגדיל את זמן החשיפה לדף. עם זאת, דפים אינפורמטיביים רבים נמנעים מלעשות שימוש בסרטונים בשל העבודה וההשקעה הרבה הכרוכה בכך, ומעדיפים להשתמש באופציה הזאת בעיקר עבור מטרות מאוד מסוימות כמו- סרטון מכירה, פרסום על אירוע מסוים וכו'.

אך בימינו, כשהכל הופך למהיר ונגיש יותר, גם יצירת סרטונים כבר מזמן לא נחשבת להפקה מסובכת ומורכבת יתר על המידה ,שכן ישנן מספר תוכנות ויזואליות ועריכה פשוטות המאפשרות לייצר סרטונים קצרים ומגוונים בקלות ותוך זמן קצר. כך לדוגמא, גרסת הפרימיום של canva מאפשרת לייצר סרטוני סטופ מושן נחמדים בקלות, תוך שימוש באין ספור אלמנטים ופיצ'רים מגוונים.

גם באתר powtoon ניתן לייצר סרטוני וידאו שיווקיים לצרכים שונים, בין אם מדובר במודעה לפייסבוק או בסרטון שיווקי תדמיתי, תוך שימוש בטמפלטים שונים. עם זאת, לעתים, כשמדובר בסרטון תדמיתי חשוב ומושקע, רצוי להיעזר בחברה חיצונית מקצועית ומנוסה שתאפשר לכם לייצר סרטון ייעודי בהתאמה אישית.

כאמור, לא חסרות פלטפורמות ויזואליות שמאפשרות יצירת תוכן בקלות, אך כמו שהזכרתי כבר בפוסט הקודם, פייסבוק לא תמיד שש להגדיל את החשיפה של פוסטים שמפנים לתכנים חיצוניים. לכן, כאשר עושים שימוש באפליקציה ויזואלית כזאת או אחרת רצוי לא לייצא את התכנים ישירות מהפלטפורמה לפייסבוק, אלא להוריד אותם קודם לכן לשולחן העבודה או לתיקייה אחרת במחשב ומשם להעלות אותם לדף הפייסבוק.

שימוש בתמונות מצולמות

לרוב, כשמדובר בדפים של אנשי ציבור, פוליטיקאים, אמנים, אנשי בידור וכו', נעשה יותר שימוש בתמונות מצולמות מאשר בתמונות מעוצבות. גם כאן חשוב להקפיד על תמונות מתאימות באיכות טובה, המגובות בעריכה קלה בעת הצורך.

כמו כן, רצוי לייצר תמונות מענייניות ואיכותיות, שכן לרוב תמונות של פוליטיקאים או אנשי ציבור הן מאוד רשמיות ולא מביאות לידי ביטוי מגוון רחב של פוזיציות, מעבר לתמונות פרונט מוקפדות או תמונות של לחיצות ידיים. לכן, על מנת לייצר תחושה יותר אישית ואינטימית, לעתים רצוי לגוון  בהעמדה ולייצר תמונות יותר אותנטיות כמו תמונה בחצי פרופיל על רקע נוף מסוים, תמונה ביתית יחד עם חיית המחמד וכד'. 


ביסוס הקהל של הדף

האתגר הגדול ביותר שניצב בפני מנהלי דפי פייסבוק עסקיים הוא לבסס קהל ראשוני. הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא להזמין את כל החברים של מנהל הדף לעשות לייק לעמוד, על מנת לייצר כמות ראשונית של אוהדים. אולם, לרוב שיטת פעולה זו לא מוכיחה את עצמה מבחינת מעורבות ויצירת חשיפה, מאחר שחלק מאותם חברים אינם קשורים לתחום העניין של הדף, כך שברוב המקרים המעורבות שלהם מסתכמת בביצוע לייק או שניים לפוסט ותו לו.

לכן, סיזיפי ככל שזה ישמע ( בייחוד אם יש כמות גדולה של חברים), רצוי לבצע סקירה כללית של רשימת החברים ולהזמין חברים רלוונטיים שעשויים לגלות מעורבות בפעילות הדף. כמו כן, ניתן לבקש מהחברים הקרובים יותר לשתף את הדף או תכנים מהדף בפיד שלהם, על מנת להגדיל את החשיפה לדף.

ומה לגבי שיתוף תכנים של הפרופיל העסקי בפרופיל האישי? לרוב רצוי לבצע הפרדה בין הפרופילים מבחינת תכנים. אמנם בהתחלה שיתוף העמוד העסקי בפרופיל האישי עשוי לתרום למיצוב הראשוני של הדף ולכמות האוהדים  והעוקבים שלו. אך בהמשך, חשיפה מתמדת של תכנים מקצועיים עסקיים בדף האישי עלולה להפחית את מידת המעורבות של החברים בדף האישי מתוך חוסר עניין ובכך לפגוע באופן הדרגתי ברמת החשיפה של הדף. כך שבמקרה הזה ביזנס ופלז'ר לא בהכרח משתלבים יחד.

ביסוס קהל ראשוני בדף פייסבוק אינפורמטיבי

יצירת אינגייג'מנט ראשוני

על מנת לייצר מעורבות ראשונית בדף, חשוב לעודד בתחילה כמה שיותר מכרים ואנשים השייכים לארגון להגיב לפוסטים המתפרסמים בדף על מנת לייצר יותר תנועה בדף ולהעלות את רמת החשיפה האורגנית שלו. כמו כן, כפי שמתואר בהמשך, רצוי לייצר חשיפה ידנית לפוסטים השונים המתפרסמים בדף באמצעות שיתוף מידתי בקבוצות שונות הרלוונטיות לתחום הפעילות של הדף ולבקש מכמה שיותר אנשים לבצע שיתופים לפוסטים מסוימים. שיתופים אלו מאפשרים לאנשים שאינם חברים בדף להתוודע לפוסט ולהפגין מעורבות בפעילות הדף,  כשלאחר מכן יש באפשרותנו להזמין את אותם אנשים להצטרף לדף ולעקוב אחר התכנים המתפרסמים בו באופן קבוע.  

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון שרמת החשיפה של הדף מושפעת לא פעם ממידת המעורבות שלנו בפייסבוק באופן כללי. כך שאם אנחנו מפגינים נוכחות פסיבית בפייסבוק ולא מרבים להגיב לתכנים שמתפרסמים בדפים או בפרופילים אחרים, סביר להניח שגם הפרופיל הפרטי וגם העמוד העסקי שלנו יושפעו מכך ויספגו צניחה הדרגתית ברמת המעורבות והחשיפה.

לכן, לפני שאנחנו מפרסמים תכנים בעמוד שלנו, רצוי להפגין מעורבות חיצונית בדפים ובפרופילים שונים, בין אם באמצעות הפרופיל האישי שלנו או באמצעות הפרופיל העסקי, על מנת להבטיח כי הפוסטים הבאים שנפרסם יזכו לחשיפה הולמת.  עם זאת, חשוב שהתגובות שנפרסם בדפים אחרים לא יהיו מאולצות וגנריות מדי אלא יכילו מידע קשור ורלוונטי לתוכן הפוסט.

סופו של הלייק?

הלייק בדפי פייסבוק אינפורמטיביים מפנים מקומם לטובת העוקבים
time to say goodbye

במהלך השנים הפרופילים בפייסבוק עברו לא מעט שינויים עיצוביים, פיצ'רים באו והלכו, אך הלייק לעולם נשאר. אולם, כבר עכשיו ניתן להבחין כי בעמודים עסקיים מסוימים סימן הלייק כבר לא מופיע ובמקומו מוצגת רק כמות העוקבים של העמוד. שינוי זה מהווה חלק מהעיצוב החדש והמתגבש של פייסבוק במטרה לייצר אינדיקציה יותר מדויקת באשר לכמות האוהדים האמיתית של הדף. הרי כמות הלייקים של הדף לא תמיד מעידה על רמת המעורבות של הגולשים.

העיצוב החדש של דפי הפייסבוק העסקיים יכלול בנוסף פיצ'רים שונים ומגוונים כמו שאלונים, הרשאות ניהול רחבות יותר ועוד אלמנטים שונים שיאפשרו לגולשים לגלות מעורבות גבוהה יותר בפעילות הדף. כאמור, כרגע העיצוב המחודש חל רק על דפים מסוימים, אך בחודשים הקרובים כל העמודים העסקיים יתהדרו במראה המחודש, בתקווה כי אכן מדובר בשינוי אפקטיבי שיתרום לרמת המעורבות של הגולשים בדף ויגדיל באופן משמעותי את החשיפה האורגנית של דפים עסקיים.

חוות דעת מנצחת

ביקורות בדפי פייסבוק אינפורמטיביים

דרך נוספת לסייע במיצוב הדף היא לגרום ליותר ויותר אנשים להשאיר חוות דעת חיובית על הדף. אמנם קטגוריה זו משמעותית יותר כאשר מדובר בעסק או בחברה המספקים מוצר כלשהו, אך גם כאשר מדובר בדף אינפורמטיבי/ תדמיתי, יש לכך השפעה. הרי אנשים לא מתלוננים רק על מוצר תקול או שירות לא הולם, ולפעמים גם העלאה של תוכן שטחי או דעות נוקבות מדי עלולים לעורר תרעומת בקרב הגולשים בדף.

ומאחר שמדובר בדפים תדמיתיים אינפורמטיביים, הרי שביקורת קטלנית עלולה להשפיע על כמות האוהדים והעוקבים של הדף. ככל שהדף מתהדר ביותר ביקורות והמלצות חיוביות, כך הוא עשוי למשוך אליו יותר מתעניינים. עם זאת, חשוב לעורר אמינות מצד הגולשים, כך שרצוי לצרף את הביקורות באופן הדרגתי. הרי לא הגיוני שדף שהוקם לא מזמן יכיל כמות לא פרופורציונלית של המלצות המתפרסמות כולן באותו היום. לכן, בתחילה ניתן לבקש ממספר אנשים להשאיר ביקורות, אולם בהמשך, במידה שהדף אכן יוכיח את עצמו, הביקורות החיוביות יתווספו מאליהן. 

מעקב אחר סטטיסטיקות

נתוני השימוש של הדף מהווים אינדיקציה למידת הפעילות והחשיפה של הדף. גם אם לא תמיד מדובר בנתונים משמחים, זאת האפשרות שלנו לקבל אינדיקציה לגבי מידת הפופולריות של התכנים השונים המועלים בדף ומידת המעורבות של הגולשים ולהסיק מסקנות לגבי תכנים עתידיים.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שדף פייסבוק שלא נעזר בשיווק ממומן לא בהכרח יגיע לרמת חשיפה ומעורבות גבוהה כמו זו של דף עסקי שעושה שימוש בקמפיינים ייעודיים ובטירגוט מובנה. אך עדיין, ניתוח מעמיק של הסטטיסקות המתפרסמות בנתוני השימוש ובכל פוסט בנפרד, יכול לסייע לנו לבצע התאמה בין התכנים המתפרסמים באתר לבין רצון הגולשים.

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון את כל הנתונים המתפרסמים בדף ולא להתייחס רק לשלושת הנתונים העיקריים המופיעים בדף הראשי של הארגון- מעורבות בפוסט, כמות האנשים שהגענו אליהם וכמות הלייקים, שכן חשוב להתייחס גם לפרמטרים משמעותיים נוספים כמו- כמות הצפיות בדף, הפעולות שנעשו בדף ומידת המעורבות בפוסט בודד.


שיתוף פוסטים מהדף העסקי בקבוצות תוכן הקשורות לתחום הפעילות של הארגון

נדמה שבאיזשהו שלב הקבוצות בפייסבוק תפסו את מקומם של הדפים העסקיים, שכן במקרים רבים הן מייצרות ערך הרבה יותר משמעותי מבחינת שיתופי פעולה וחשיפה. ולכן, כיום יותר ויותר דפים משתמשים בקבוצות תוכן הקשורות לנושא הדף על מנת לשתף פוסטים המתפרסמים בדף ולקדם את החשיפה שלו בקרב קהלים פוטנציאליים נוספים. מעבר לכך, דפים רבים מקימים קבוצות תחת פרופיל הארגון המיועדות לציבור הרחב ולאנשים העוסקים בתחום הפעילות של הדף.

אמנם לקבוצות יש פוטנציאל רב בקידום הדף העסקי, אך חשוב להשתמש בהן בחוכמה ובמינון מאוזן. לכן, לפני שאתם מתפתים לשתף פוסטים בכל קבוצה רלוונטית שנקרית בדרכיכם, רצוי לבצע אפיון קהל ממוקד של הדף ולנסות לאתר קבוצות רלוונטיות שיכולות להתאים לתחומי הפעילות של הדף. בניגוד למה שרבים חושבים, שיתוף מסיבי של פוסטים בקבוצות רבות לא מביא לחשיפה ולמעורבות הרצויה בדף העסקי ולעתים אף פוגע משמעותית ברמת החשיפה של הדף.

שיתוף פוסטים אינפורמטיביים בקבוצות
קהילות או לא להיות…

בדיקת מידת המעורבות של הגולשים בקבוצות השונות

בעוד שקבוצות מסוימות מיועדות בעיקר לצורך פרסום, הרי שמנגד ישנן קבוצות שאוסרות פרסום עצמי ומעודדות בעיקר שיח ואינטראקציה בין החברים בהן. לכן, כאשר מעוניינים לשתף פוסט בקבוצה התואמת לתחום העניין של הדף, רצוי קודם לכן לבדוק מספר מאפיינים בסיסיים כמו תקנון הקבוצה, כמות החברים בה, מידת הפעילות בה, התכנים השונים שעולים בה ואופי הקבוצה- האם מדובר בקבוצה שמתבססת על פרסום עצמי? או בקבוצה אינטראקטיבית המעודדת דו שיח פתוח בין החברים בה?

עם זאת, לכל קבוצה יש את היתרונות שלה. קבוצה המתבססת על פרסומים, תאפשר לנו לפרסם פוסטים בעלי אופי שיווקי בנוסף לפוסטים אינפורמטיביים, ואילו קבוצה המתבססת על קהילתיות ושיתופיות תאפשר לנו לשתף פוסטים אינפורמטיביים בעלי ערך המתפרסמים בדף שלנו. כמו כן, מעבר לפרסום פוסטים מטעם הדף, רצוי לגלות כמה שיותר מעורבות בדיונים שמועלים בקבוצה באמצעות תגובות ולהפגין כמה שיותר מקצועיות וידע על מנת לבסס את המוניטין של הדף , לעורר סקרנות מצד חברי הקבוצה ולגרום לאנשים נוספים להצטרף אליו.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שבחלק מהקבוצות לא תמיד מאפשרים לצרף פרופיל עסקי ואוסרים שיתופים של פוסטים שפורסמו בדפים עסקיים, במטרה לנהל שיח כמה שיותר 'נקי' ללא קונוטציה שיווקית. ברוב המקרים, כאשר הפוסט נדחה על ידי האדמינים של הקבוצה, תקבלו על כך התראה מצד האדמין בתוספת פירוט על סיבת הדחיה. כאשר פוסט לא מתפרסם מסיבה לא ברורה ללא הודעת דחיה מנומקת, רצוי לפנות בפרטי לאדמינים המנהלים את הקבוצה ולברר זאת. 


יצירת קבוצה ייעודית לדף העסקי

יצירת קבוצות יעודיות לדפי פייסבוק אינפורמטיביים

כאמור, מלבד שיתוף של פוסטים בקבוצות שונות, חברות וארגונים רבים נוהגים להקים קבוצות פייסבוק המשויכות לדף העסקי של הארגון. קבוצות אלו מיועדות לרוב לאנשים הפעילם בדף, לעובדי הארגון ולגולשים נוספים הפעילים בתחום. כאשר פותחים קבוצה חשוב להגדיר מראש את אופי הקבוצה, לנסח תיאור מדויק שלה, לציין למי היא פונה, לנסח תקנון פעילות מוגדר וברור ולהגדיר דרך פעולה אופציונלית לצורך חשיפה אופטימלית של הארגון.

ככל שהתיאור של הקבוצה יהיה יותר כללי ומופשט, כך גדל הסיכוי שהיא תהפוך בסופו של דבר ללוח מודעות ללא שום ערך מוסף. לכן, חשוב לייצר תיאור ממוקד המפרט את מטרת הקבוצה, הערך שהיא מעניקה לגולשים בה ומה הייחוד שלה לעומת קבוצות אחרות הפעילות בתחום.

פעמים רבות, על מנת לייצר תוכן איכותי וממוקד ולהקפיד שהקבוצה תכיל שיח ענייני, רצוי לאשר מראש את התכנים המתפרסמים בקבוצה מצד החברים בה ולנסח מספר שאלות כניסה עבור גולשים המבקשים להצטרף לקבוצה על מנת להבין מה בדיוק הם מצפים לקבל מהקבוצה ובאילו נושאים הם מתעניינים.

כאשר פותחים קבוצה בעלת ערך אינפורמטיבי, לרוב רצוי לבחור בשם המתקשר לנושא הארגון מבלי לכלול את שם הארגון עצמו ולצרף אליה מספר אדמינים מטעם הארגון שיקחו חלק פעיל בניהול הקבוצה. כך הקבוצה אמנם תהיה משויכת לפרופיל העסקי של הארגון, אך תתופעל על ידי פרופילים בשר ודם המזוהים עם תחום הפעילות של הקבוצה, מבלי לייצר רושם שיווקי ואינטרסנטי מדי.

שיוך מספר קבוצות לדף העסקי

על מנת לייצר סוגי מעורבויות מגוונים יותר ובהנחה שכח האדם של הארגון מאפשר זאת, ארגונים מסוימים מקימים מספר קבוצות שונות הפועלות תחת הפרופיל של הדף, כאשר כל קבוצה עונה על צורך אחר. כך לדוגמא, ארגון שעוסק במדעים יכול לפתוח קבוצה אינפורמטיבית שתאפשר שיתוף ויצירה של תכנים אינפורמטיביים הקשורים לתחום הפעילות של הארגון ופתיחת נושאים שונים לדיון, זאת בנוסף לקבוצה בעלת אופי פרסומי המאפשרת פרסום וקישור בין אנשים המחפשים עבודה בתחום לבין גופים הזקוקים לחוקרים במגוון תחומים.

כך גם ארגון שעוסק בשיווק דיגיטלי יכול להקים מספר קבוצות הכוללות בין השאר- קבוצה אינפורמטיבית המיועדת לצורך העלאת שאלות התייעצויות וקבלת טיפים בתחום, מספר קבוצות המיועדות לנישות שונות בתחום ( קבוצה של ppc, קבוצה של seo) ועוד קבוצה ספציפית המיועדת למחפשי עבודה בתחום.

דף המתהדר במספר גדול של קבוצות הקשורות לתחום פעילותו, לרוב מייצר רושם מקצועי ומעמיק יותר ועשוי לעורר יותר עניין מצד חברי הקבוצה. עם זאת, ככל שהדף משויך ליותר ויותר קבוצות, כך נדרשת עבודת תחזוקה ותפעול רבה יותר, כך שלעתים רצוי להקים מספר מצומצם של קבוצות שיתופעלו באופן האופטימלי, תוך מעורבות ופיקוח צמודים מצד האדמינים האחראים על כל קבוצה.

פעילות האדמינים בקבוצות השונות

פעילות האדמינים בקבוצות פייסבוק המשויכות לדפים עסקיים

אמנם קבוצה פרסומית בה מפרסמים בעיקר גורמים חיצוניים לא בהכרח תורמת לחשיפה ולהכרה של אותו ארגון המנהל את הקבוצה, עם זאת, עצם השיוך של הארגון לאותה קבוצה עשוי להשפיע על רמת החשיפה שלו. הרי ברגע שהגולש מחפש קבוצה שעוסקת בתחום מסוים ומגיע לקבוצה שמשויכת לדף כלשהו, הוא עשוי להיכנס לאותו דף מתוך סקרנות ואף לעקוב אחריו באופן קבוע. בקבוצה אינפורמטיבית לעומת זאת, לארגון עצמו יש מרחב פעולה הרבה יותר רחב, כך שהאדמינים הפעילים מצד הארגון יכולים לשתף בו פוסטים המתפרסמים בדף העסקי ולעורר דיון לגביהם וכן לפתוח נושאים שונים לדיון, זאת בנוסף לפוסטים נוספים שחברי הקהילה מעלים.

אמנם קבוצות פרסומיות מאפשרות פרסום ישיר של דף הפייסבוק של הארגון מבלי ללכת סחור סחור, אך לעתים דווקא בקבוצות אינטראקטיביות המתבססות על דיון ושיתוף מידע, נוצרים הרבה יותר שיתופי פעולה במישור העסקי, גם אם הן לא מכילות כמות גדולה של חברים. הרי בסופו של דבר הערך של הקהילה נמדד על פי  מידת האינטראקציה בין החברים בה ואיכות הדיון ולא על סמך כמות החברים בה.

אינדיקציה לגבי מידת הפעילות בקבוצה

במסגרת השדרוגים והשינויים שחלים לאחרונה בקבוצות בפייסבוק, ניתן להבחין במספר כלים חדשים שיאפשרו לנו לקבל אינדיקציה לגבי רמת הפופולריות של התכנים השונים שמתפרסמים בקבוצה. אם עד כה יכולנו להיחשף לנתוני מעורבות וחשיפה של פוסטים רק בדפי פייסבוק עסקיים, הרי שכעת מדובר באופציה הזמינה גם בקבוצות.

מדובר בנתון סטטיסטי מאוד חשוב שמאפשר לנו לקבל אינדיקציה לגבי הפופולריות והמעורבות בתכנים ובנושאים השונים המתפרסמים בקבוצה. בשלב זה מדובר באופציה שזמינה רק בחלק מהקבוצות, אך בחודשים הקרובים היא אמורה להיות זמינה לכולם. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שבקבוצות השיח יותר דינמי ואינטרקטיבי, כך שגם אם ניתן לדלות נתונים לגבי המעורבות של הגולשים והחשיפה שלהם לפוסטים כאלה או אחרים, לא תמיד ניתן להשפיע על הפוסטים והנושאים השונים שיועלו לדיון על ידי חברי הקבוצה.

עד כאן לגבי דפי פייסבוק אינפורמטיביים. חשוב לי רק לציין שהאלגוריתם של פייסבוק משתנה לעתים מאוד תכופות, כמו גם המראה העיצובי של הפרופילים, כך שיכול להיות שחלק מהעדכונים שציינתי כאן  לא יהיו רלוונטיים בעוד מספר חודשים. עם זאת, אשתדל לעקוב ולעדכן במידת האפשר. שאו ברכה!!!

אהבתם את הפוסט? אשמח לשיתופים במגוון צבעים :)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

כתיבת תגובה

אסנת יששכרוף

אסנת יששכרוף

היי, אני אסנת. ירושלמית במקור, חובבת מוסיקה, מילים וחתולים, בהתאמה. בשנים האחרונות אני עוסקת בעיקר בכתיבה ועריכת תוכן בנישות שונות ומגוונות ובתחום היח"צ. את הבלוג 'קשר התוכן' הקמתי במטרה להאיר את תחום התוכן מזווית קצת אחרת. מעבר למדריכים וטיפים בתחום, ב'קשר התוכן' תוכלו לדלג בין תחומי תוכן שונים ולעמוד על הקשר בין עולם התוכן לתחומים מגוונים כמו- אמנות, ספרות, מוסיקה ועוד. מוזמנים להצטרף אלי ולנסות למצוא את הקשר :)

כל הקטגוריות

קשרים נוספים...